Från byggnadsingenjör till lärare

Idag är nästan var tredje lärare i grundskolan obehörig och år 2035 beräknas 12 000 lärare att saknas. En som vill göra skillnad är byggnadsingenjören, Glajol Toosi, som efter åtta år på Prefab valt att omskola sig till lärare för att få fler elever intresserade av STEM-ämnen. Idag jobbar hon på Skytteskolan i Göteborg Stad.

Jag var aldrig varit intresserad av kemi i skolan men fick en ny lärare som lyckades göra det intressant. Jag tror att vägen till att få fler intresserade av STEM är fler duktiga och inspirerande lärare redan i grundskolan, säger ingenjören Toosi.

Teach for Sweden har sen starten 2013 utbildat över 450 lärare som gör skillnad på skolor med svaga studieresultat. Deltagarna som går det 2-åriga programmet jobbar från dag ett med lön på skola, samtidigt som de studerar parallellt.

Jag ser det som en chans att kunna byta karriär och bidra till samhället. Jag vill att färre elever hamnar i utanförskap och vägen dit är att fler klarar skolan. Hela samhällets framtid bygger på de yngre. Det är viktigt att se var i samhället det finns brister och skolan är ett ställe där jag kan bidra, fortsätter Toosi.

Regeringen har tidigare i år annonserat en satsning på STEM inom utbildningsväsendet och ska kraftsamla för att få fler att välja utbilda sig inom ämnena. Tidigare utbildningsministern, Mats Persson, har lovat att regeringen ska komma med en fullständig plan i slutet av året.

– När regeringen annonserar att de vill satsa på STEM inom hela utbildningsväsendet applåderar vi. Samtidigt vet vi att det beräknas saknas 12 000 behöriga lärare år 2035 och vi måste göra allt vi kan för att få fler som redan har kunskap inom bristämnena att sadla om och hjälpa till att göra den svenska skolan bättre, redan idag. Det är den absolut snabbaste och effektivaste vägen att nå regeringens mål, säger Ida Karlberg Gidlund, Verksamhetschef på Teach for Sweden.