Från ingenjör till lärare på Sörböleskolan

För Vidar Visser blev flyttlasset från Värmland till Norrland startskottet för en utbildning i maskinteknik och arbete som ingenjör. Men saknaden efter att arbeta med människor fick honom att testa rollen som lärarvikarie – ett val som öppnade dörren till att söka ledarskapsprogrammet hos Teach for Sweden.

Under mitt vikariat såg rektorn potential i mig och sa att jag borde satsa på att bli behörig lärare. Jag gillade att få lära ut mina kunskaper och blev verkligen glad av att få jobba med människor och se eleverna lyckas i klassrummet, säger Vidar Visser.

Lärarvikariatet ledde till att Vidar sökte ledarskapsprogrammet hos Teach for Sweden (TFS). Han påbörjade utbildningen under hösten och undervisar nu i matematik och teknik på Sörböleskolan i Skellefteå kommun, samtidigt som han studerar till lärarexamen på distans.

Med TFS arbetsintegrerande upplägg får jag både studera till lärare och erfarenhet av att jobba i skola. Dessutom har jag genom programmet fått nya vänner för livet. Tillsammans hjälper vi varandra att bli bättre lärare, samtidigt som vi får stöd och coachning från ledarutvecklare, fortsätter Vidar.

En central del i TFS program är den coaching som deltagarna får i sin undervisning. Alla tilldelas en personlig ledarutvecklare som gör återkommande klassrumsbesök på skolan, och Vidar fick sitt första besök i början på september.

Det är både roligt och lärorikt! Jag vill utvecklas och göra mina lektioner bättre och mer lärorika för eleverna. Att få se sin undervisning från någon annans perspektiv och direkt få feedback är väldigt utvecklande, säger han.

Vad har du för tips till andra ingenjörer som vill bli lärare?

– Gör det bara! Är du nyfiken, ta kontakt med en skola och fråga om du får komma på besök, eller testa läraryrket direkt genom att vikariera, avslutar Vidar.