Mitt i semestertiderna samlas över 100 akademiker på en kursgård i Trosa för att utbilda sig till lärare. Ingenjören Glajol Toosi, 33 år är en av de som vill göra skillnad och skola om sig till lärare med sikte på utsatta områden.
I den svenska skolan är var tredje lärare obehörig och nästan 15% av alla elever som går ut nian saknar behörighet till gymnasiet. Samtidigt har den svenska skolan blivit utsett till den stökigaste i OECD:s undersökning och kunskapsresultaten sjunker i PISA mätningarna. Under sommarlovet varnar polisen för att fler elever riskerar hamna i kriminalitet och rekryteras till gängen. Att den svenska skolan har utmaningar är tydligt men det finns de som väljer att engagera sig för att göra skillnad.
En av dem är ingenjören Glajol Toosi som har arbetet som byggnadsingenjör i åtta år.
– Jag ser det som en chans att kunna byta karriär och bidra till samhället. Jag vill att färre elever hamnar i utanförskap och vägen dit är att fler klarar skolan. Hela samhällets framtid bygger på de yngre. Det är viktigt att se var i samhället det finns brister och skolan är ett ställe där jag kan bidra, säger Glajol.
Stiftelsen Teach for Sweden har i över 10 år utbildat akademiker till lärare med fokus på områden med svaga studieresultat. Personerna som går det 2-åriga programmet jobbar på en skola från dag ett och har samlats på ett sommarinstitut för att under 10 dagar förbereda sig för att kunna stå i klassrummet när höstterminen drar i gång.
Regeringen har precis annonserat en satsning på STEM inom utbildningsväsendet och ska kraftsamla för att få fler att välja utbilda sig inom ämnena. Utbildningsminister Mats Persson har lovat att regeringen ska komma med en fullständig plan i slutet av året.