Jullov med Glajol- ingenjören som valde att bli lärare
– Jag trodde aldrig att jag skulle få en så fin relation till eleverna. Jag känner att jag betyder något för dem, för deras liv och att de gillar mig. Jag blir så rörd när de berättar att de känner att jag bryr mig på riktigt om dem, förklarar Glajol Toosi känslosamt.
I somras mötte vi Glajol Toosi från Göteborg, som tog av sin semester för att påbörja resan från ingenjör till lärare. Nu har en termin gått och hon har sitt första jullov.
– Det är så skönt att få tid att reflektera. Efter en händelserik första termin, där jag har jobbat som lärare på Skytteskolan i Göteborgs Stad samtidigt som jag går ledarskapsprogrammet, är det verkligen välbehövligt med lite jullov, säger Glajol.
För Glajol har det varit fantastiskt att få arbeta som lärare samtidigt som hon går Teach for Swedens ledarskapsprogram. Jullovet ger henne nu tid att hämta kraft inför nästa termin.
När vi mötte Glajol under sommarinstitutet berättade hon hur hon tog av sin egen semester för att under tio dagar förbereda sig inför att stå i ett klassrum när höstterminen drog igång i slutet av sommaren. Hon delade då att hennes drivkraft var att göra skillnad för eleverna. Idag säger hon att den största utmaningen för henne som lärare är att vara snäll mot sig själv.
– Som lärare kan jag alltid göra lite mer, jag kan jobba hur mycket som helst eftersom det handlar om eleverna. Men jag har blivit bättre på att sätta stopp och hitta balans, tack vare stödet från mina ledarskapsutvecklare, säger hon.
Den största överraskningen för Glajol i rollen som lärare har varit relationen till eleverna.
– Jag trodde aldrig att jag skulle få en så fin relation till eleverna. Jag känner att jag betyder något för dem, för deras liv och att de gillar mig. Jag blir så rörd när de berättar att de känner att jag bryr mig på riktigt om dem, förklarar Glajol Toosi känslosamt.
Glajol tipsar alla som vill bli framgångsrika ledare att satsa på relationerna – att verkligen bry sig om andra och ha förståelse för deras situation.
– I klassrummet är jag ”snäll-sträng”. Jag är tydlig med rutiner, vad jag förväntar mig av eleverna och agerar som en ledare. Samtidigt är jag ödmjuk och visar att jag är där för att stötta dem, förklarar hon.
Många av de som börjar Teach for Swedens ledarskapsutbildning har ingen tidigare erfarenhet av att arbeta som lärare. Glajol har idag en helt ny syn på läraryrket.
– Alla lärare förtjänar enorm respekt. Det handlar inte bara om att lära ut – det handlar om att guida nästa generation ut i livet.
Glajol ångrar inte sitt karriärsskifte. Som lärare känner hon att hon verkligen gör skillnad och bidrar med något viktigt till samhället.
– Som ingenjör kunde jag rita en balkong eller en vägg, men som lärare kan jag göra skillnad för barnen på riktigt. Att få arbeta med människor som kommer forma morgondagens samhälle är en fantastisk känsla, säger hon glatt.
Inför nästa termin ser Glajol fram emot att fortsätta utvecklas som lärare, samarbeta med sina erfarna kollegor och få stöd av sin ledarskapsutvecklare för att bli en skicklig ledare i klassrummet.
– Jag ser fram emot att få fler tips, råd, coachning och att ha tid att testa det som gör skillnad i klassrummet. Det är därför jag gör det här – för att göra skillnad, avslutar hon.