Nytt samarbete med Örebro kommun
Hösten 2017 inledde vi ett nytt samarbete med Örebro kommun för att gemensamt arbeta för en likvärdig skola där alla barn har samma förutsättningar. Samarbetet ger kommunen möjlighet att rekrytera modiga, motiverade, ämneskunniga och noga utvalda ledare till klassrummet som antagits till vårt ledarskapsprogram.
Staffan Henningson, projektledare på Kompetensförsörjningsenheten, varför har Örebro kommun valt att samarbeta med Teach for Sweden?
”Våra skolor behöver utbildade lärare för att stödja eleverna på sin väg mot sina och skolans mål. I samarbetet med TFS får kommunen och skolan nära kontakt med personer med ämneskunskaper, men även med värdefull yrkeserfarenhet från världen utanför skolan. Här får vi både följa och stödja ledarna på deras väg mot lärarexamen. Ett win-win-koncept.”
Varför tycker ni att man ska söka till Teach for Swedens ledarskapsprogram?
”Har du ämneskunskaper och är intresserad av jobb inom skolan känns TFS som ett seriöst och lärorikt program. Lärararbetet och alla kontakter i de akademiska studierna, nära och på distans, känns som en mycket bra kombo.”
Varför ska man jobba just Örebro kommun?
”Det finns många bra arbetsgivare, men i Örebro kommun får man vara med på en spännande utvecklingsresa på ett både personligt och kommunalt plan.”
I november fick vi möjligheten att besöka Gumaeliusskolan i Örebro. Skolan tar emot en TFS-ledare med det nya upplägg ”TFS-distans”. TFS-distans innebär att coachandet och handledningen sker med hjälp av olika digitala lösningar.
Markus Long, bitr rektor, du har anställt TFS-ledaren Jonas, hur har det varit och hur har samarbete med Teach for Sweden fungerat?
”Huvudanledningen till att vi anställde en TFS-ledare var att vi hade ett behov av en lärare med den kompetensen. Det har bara varit positivt att ta emot Jonas här på skolan. Det är viktigt att stämma av att ledaren får ut det den vill av samarbetet/tjänsten. Samarbetet med TFS har fungerat bra.”
Jonas Edlund, TFS-ledare, varför ska man söka till TFS-ledarskapsprogram?
”För att det är en sån grym möjlighet att få lära elever om deras framtid och där de lär dig så mycket om dig själv. Så all kärlek och all livsglädje från eleverna.”
Hur upplever du upplägget TFS-distans?
”Sjukt bra, funkar hur bra som helst. Jag jobbar på och har regelbundet ledning av och träffar med min coach som följer mitt jobb via inspelade lektioner och återkommande videomöten.”
Vad kan skolan bistå med för att du ska trivas och vilja vara kvar efter det tvååriga programmet?
”Stöttning, skapa en miljö där det är ok att fråga. Förståelse och omtanke utan att kontrollera och strypa spelrummet för mig. Att vi lärarkollegor jobbar ännu mer som ett team så att jag får utvecklas och driva förändring fortsatt.”
Vad har varit ditt bästa minne hittills?
”Svårt att hitta ett enskilt, de samlas på rad. Men en sak som sitter starkt är när en elev sa att om vi får ha biologi med dig så tycker jag ämnet är kul. Eller när jag fick en kram av en kille efter en sjukt stökig lektion.”
Läs vidare
Läs mer om ledarskapsprogrammet eller hur vi samarbetar med kommuner och skolor
Mellan 11/12 – 15/12 2017 så tog Jonas över Teach for Swedens instagramkonto. Du hittar hans bilder på vår instagram och under #tfstakeover