Placeringsarbetet har börjat

Arbetet efter urvalsdagarna har börjat lägga sig och över 70 personer har hittills tackat ja till programmet. Nu ska en rekordstor grupp med fantastiska ledare placeras på skolor med behov.

Trots att vi ser stora behov är placeringsarbetet tidskrävande och svårt. Med en rekordstor grupp är det också mycket fler som ska placeras. Jacob Sundström i placeringsteamet är dock inte orolig:

– Intresset för TFS-ledare är större än någonsin! Det märker vi dels genom att våra partnerkommuner växer i antalet men även att de som vart med sedan tidigare vill ta emot ännu fler ledare till deras skolor. Detta tar vi som ett gott betyg för vårt ledarskapsprogram men även ett tecken på de rekryteringsbehov som finns på skolorna. Jättekul att vi, och främst våra ledare, får förtroendet att vara med och göra skillnad på skolor där det finns utmaningar och möjlighet att skapa en likvärdig skola där alla barn kan lyckas.

För de första ledarna, som deltog på urvalsdag i december, har placeringsarbetet redan börjat. Matchningen mellan våra partnerskolor och dessa ledare är igång.

–  De första intervjuerna är redan inbokade och processerna är igång. Trots att vi i år kommer ha en större grupp än någonsin, ca 75 st, märker vi att våra TFS-ledare är högt eftertraktade. Förra året var alla våra ledare placerade innan semestrarna och det finns inget detta år som tyder på annat. 2016 kom det in många intresseanmälningar från skolor i slutet på sommaren, men då var alla redan placerade.  Skolor och kommuner måste vara på hugget under våren för att kunna säkra upp motiverade, ämneskunniga, noga testade personer som vill jobba i skolan.

Läs mer om placeringsarbetet

Hur arbetar vi med placering?

Vad ger ett samarbete?

Är du rektor eller lärare på en skola som vill ha en Teach for Sweden-ledare? Ta kontakt med vårt placeringsteam!