Så var Sommarinstitutet 2022
När vi ankommer till Stensunds folkhögskola möts vi av strålande sol och glada ansikten – äntligen är det dags för Sommarinstitutet 2022. 40 modiga ledare från vår nya Cohort 22 samlas här för att påbörja deras gemensamma ledarskapsresa.
Sommarinstitutet (SI) är en viktig utbildningsdel i ledarskapsprogrammet. Många deltagare har aldrig förut stått i ett klassrum som lärare men behöver vara redo att ta emot eleverna när läsåret drar i gång i augusti. Därför samlas de varje sommar för att förbereda sig inför arbetet i skolan och den nya lärarrollen. Under två veckor i juli får de lära sig om praktiska verktyg för undervisning och ledarskapet i klassrummet, samt jobba med reflektion och medveten träning. Schemat på för- och eftermiddagarna är fullt – workshops i lektionsplanering och -struktur, klassrumsvanor, retorik och såklart övningslektioner, där deltagarna får öva på det de har lärt sig. Det är tio intensiva dagar, fullpackad med nya insikter, erfarenheter och aha-upplevelser. Efter sommarinstitutet känner deltagarna sig trygga i att börja undervisa och leda eleverna genom de första veckorna på terminen.
Sommarinstitutet tar alltid plats på Stensunds folkhögskola, drygt sex kilometer utanför Trosa i fantastisk skärgårdsmiljö med närhet till hav, öar och skog. Programdeltagarna använder kvällarna till att diskutera dagens lärdomar, bada bastu, ta en löprunda eller gå promenader i Stensunds naturreservat eller spela spel.
Efter några digitala träffar under sommaren är Sommarinstitutet första tillfället där deltagarna från Cohort 22 får träffa varandra fysiskt. Gruppkänslan är ett stort plus med programmet som alltid lyfts av våra alumner. Under institutens gång bor deltagarna på folkhögskolan så att det finns mycket tid för umgänge och att lära känna varandra bättre på fritiden och de gemensamma måltiderna. Även för oss medarbetare på Teach for Sweden är det första gången vi träffar alla programdeltagare efter våra digitala urvalsdagar och intervjuer. Det är alltid lika spännande att höra mer om deltagarnas bakgrund och varför de har valt att göra skillnad som lärare.
De deltagare som redan har gått ett år av programmet, Cohort 21, samlas dessutom för ett kortare SI. Syftet är att blicka tillbaka, reflektera och tillsammans skapa lärdomar av året som gått samt få nya verktyg för att bygga vidare på ledarskapet i och utanför klassrummet. De är inte lika nervösa som den första gruppen, men lika glada att träffa de andra deltagarna i Cohorten.
På avslutningsdagen för Cohort 22 blickar vi fram på vad som händer i början av studierna. Det finns tid för att tacka de nyfunna vännerna och kollegorna och säga hejdå. Nästa gång deltagarna samlas är på första TFS-ledarskapsdagen i höst.