Teach for Swedens första alumn som blivit lektor!

Vi fick möjlighet att gratulera och ställa några frågor till Therese Rosenling som är nybliven lektor i Uppsala kommun. Therese var en av de elva pionjärerna i den allra första gruppen, Cohort 13. Idag tillhör hon Teach for Sweden’s alumninätverk.

Vad gjorde du innan programmet och hur kommer det sig att du sökte?
– Innan jag steg på TFS jobbade jag som forskare. Jag doktorerade inom analytisk biokemi vid University of Groningen i Nederländerna och efter min disputation arbetade jag under två års tid som post doc och biobanksansvarig vid Uppsala Universitet. Efter det var jag nyfiken på att gör något annat och såg en annons om TFS som väckte mitt intresse. Jag har alltid tyckt om att undervisa och började redan när jag i sjuårsåldern lekte skola med min lillasyster. Senare praoade jag som lärare i min lillebrors klass när jag gick i högstadiet och jobbade som ridlärare i gymnasiet. På universitetet undervisade jag studenter och det var alltid så roligt, så läraryrket kändes lockande!

Med några års distans till programmet och nu när du är TFS-alumn, vad har programmet gett dig och vilken kontakt har du med TFS idag?
– TFS betyder mycket för mig! Programmet var fantastiskt givande på många sätt. Framförallt var närträffarna och sommar- och vinterinstituten i Trosa väldigt lärorika, utvecklande, utmanande och roliga. Vi som gick programmet tillsammans kom varandra nära, då var vi ju bara elva stycken. Jag har även gått ”Steget vidare”, vilket för mig var lika lärorikt och givande som grundprogrammet. Som TFS-alumn åker jag på alumniträffar, konferenser och närträffar så ofta jag har möjlighet. Det är alltid roligt att träffa TFS:are. Jag har även privat kontakt med några från min Cohort.

Du är nu nybliven lektor, stort grattis! Berätta mer om denna tjänst och din resa till att bli lektor, hur gick det till?
– Tackar så mycket! Min väg till att bli lektor startade redan under TFS-tiden. Något av det sista vi gjorde innan vi tog examen var att sätta upp några framtidsmål. Mitt femårsmål var att jag skulle ha blivit lektor inom den tiden, det målet har jag nu nått.

När jag fick jobb här i Uppsala kontaktade jag genast skolchefen i kommunen som hänvisade mig vidare till verksamhetsutvecklaren. Det visade sig vara så att Uppsala kommun satsar på att öka antalet lektorer i Gymnasieskolan och jag fick ett besked om att det fanns möjligheter att få en anställning som lektor. Verksamhetsansvarige tog kontakt med min rektor och efter att jag blivit tillsvidareanställd kunde jag även bli anställd som lektor.

Då mitt lektorsuppdrag är väldigt nytt har jag och min närmaste chef inte hunnit sätta oss ner och planera mitt uppdrag än, men jag vill gärna fokusera på classroom management på något sätt om möjligt. I Uppsala finns det relativt många lektorer och vi har nyligen haft en nätverksträff där vi samtalat kring hur ett lektorat bör se ut för att vara så givande som möjligt för alla parter. Just nu pågår ett stort arbete kring att skapa ett avtal som ska beskriva lektorsrollen. Att få vara med om att bidra med erfarenheter och idéer kring rollen för att skapa ett underlag för detta avtal känns viktigt. Vi behöver lektorer i skolan för att få in skolnära forskning och en givande koppling mellan skolan och akademin, det har alla att vinna på. Jag ser positivt på framtiden för lektorer i skolan. Mina förhoppningar är att på något vis kunna bidra med att hjälpa lärare att bli bättre ledare i klassrummet.

Med flera års erfarenhet av att jobba som lärare vad skulle du säga är de bästa med läraryrket?
– Jag älskar mitt jobb, varje dag faktiskt! När jag berättar om mitt jobb blir jag alltid glad och upprymd. Det är så roligt! Det bästa är att få arbeta med ungdomar, att finnas där för dem och kunna vägleda dem till att bli goda, samhällsmedborgare på många olika plan. En annan sak som är fantastiskt med jobbet är den konstnärliga friheten. Att vara lärare är lite som att stå på en scen och hålla en show, där målet är att nå alla och ge dem en känsla av inkludering och att få lära sig nya saker. Den tredje saken som jag vill lyfta är att det är ett flexibelt, mångsidigt arbete som inte blir långtråkigt, man varvar lektioner med kontorsarbete och samtal med kollegor och elever i korridorerna. Man utmanas att lära sig nya saker hela tiden, genom elevernas frågor och de frågor som kommer upp hos mig själv när jag undervisar om något.

Har du något tips till dem som funderar på att söka TFS-ledarskaps-program?
– Gillar du att jobba med människor, och då framförallt ungdomar, som kan vara utmanande ibland? Är du orädd? Gillar du utmaningar? Är du en person som har självdistans och inte är rädd för att ifrågasätta dig själv? Har du en vilja att alltid förbättras och att alltid göra det bästa för dina elever? Då är Teach for Sweden något för dig. Mitt tips är att ju mer du utsätter dig för utmanande situationer och ju mer du bjuder på dig själv, desto bättre kommer du att bli som lärare men också som människa. Var inte rädd för att misslyckas, det är det som utvecklar dig!