Tio oförglömliga dagar: Amanda och Rami delar sina erfarenheter från Sommarinstitutet 2023
Tänk dig en plats där passionerade blivande lärare samlas, redo att påbörja sin ledarskapsresa som kommer att omforma deras och elevernas liv. Här på Sommarinstitutet (SI) inleds den tvååriga resan för deltagarna i vårt ledarskapsprogram. Det är inte bara en intensiv introduktion till läraryrket, utan för många också en upplevelse som förändrar livet. Kombinationen av pedagogisk teori, praktisk träning och genuin samhörighet, hjälper deltagarna inför starten som lärare i klassrum i hela landet. Men vad är det som gör dessa tio dagar så oförglömliga? Vi har bett två av programdeltagarna i Cohort 23, Amanda och Rami, att öppna dörrarna till deras första Sommarinstitut och ta med oss på en djupdykning in i deras upplevelser.
”Mest givande utbildning jag någonsin har varit på”: Amanda om Sommarinstitutet
Hej! Mitt namn är Amanda, och i grunden är jag marinbiolog. För flera år sedan testade jag att arbeta som lärarvikarie och tyckte att det var väldigt roligt. Efter att ha varit föräldraledig, påbörjade jag en kompletterande pedagogisk utbildning (KPU), men med småbarn, 100% jobb och 100% studietakt blev det ohållbart, och jag avbröt studierna efter en termin. När jag såg att kommunen där jag bodde hade startat ett samarbete med Teach for Sweden (TFS), var jag snabb att söka till programmet. Innan TFS arbetade jag som biolog hos Skellefteå kommun, där jag kartlade våtmarker för att kunna restaurera dikade våtmarker.
Jag hade inte särskilt höga förväntningar inför Sommarinstitutet, men jag googlade Stensunds folkhögskola och såg att den var fin och låg dessutom vid havet. Jag oroade mig mest över att vara borta från min son i tio dagar, något som aldrig hade hänt tidigare. Dessutom var jag fundersam över hur mycket jag skulle få ut av dessa dagar. Men oj, så mycket mina tankar om SI har ändrats!
Första dagen blev vi direkt inkastade i reflektioner över våra liv och gjorde en ”privilege walk”, en övning där deltagarna ställer sig i en rad och tar steg framåt eller bakåt beroende på deras livserfarenheter, för att synliggöra olikheter i privilegier och livsvillkor. Detta var omtumlande men också insiktsfullt. Efteråt kände jag att jag fått en ny insikt om mitt liv och vad mina förutsättningar har varit samt en stolthet över hur långt jag tagit mig trots dem. Varje dag bestod av reflektionsgrupper, och även om det först kändes som en utmaning, blev det snart en normal och värdefull del av processen att dela sina tankar och känslor med andra.
Det kändes som man kom nära alla i cohorten på ett sätt man normalt inte gör på en utbildning. Kvällarna på SI var fullspäckade med frivilliga aktiviteter som bad, bastu, spel, musikquiz, träning, studier, besök till Trosa och mycket mer. Jag deltog inte varje kväll, utan tog mig även tid för egen reflektion och avkoppling när huvudet kändes fullt efter alla intryck från dagen. Jag insåg att det var viktigt att ladda batterierna på mitt sätt.
Vi hade levt i en slags bubbla i 10 dagar med alla dem som går igenom samma omtumlande livsförändring som en själv.
Att lämna SI var på sitt sätt ångestladdat även det. Vi hade levt i en slags bubbla i 10 dagar med alla dem som går igenom samma omtumlande livsförändring som en själv. Jag har vunnit ett stort förtroende för dem andra i cohorten och känner mig redan extremt tacksam för att vi alla kommer att göra resan tillsammans.
Efter SI känner jag mig redo inför skolstarten som lärare. Jag har fått många verktyg och metoder som jag kommer att ha nytta av som lärare och kan bygga vidare på under programmets gång. Men förutom alla praktiska saker jag lärt mig, känner jag mig mer trygg i att utmana mig själv och att våga försöka. Det är okej att göra fel, jag kan lära mig av det och testa att göra något annat nästa gång. Sommarinstitutet är den mest givande utbildning jag någonsin varit på. Känslomässig berg- och dalbana beskriver upplevelsen väldigt bra och jag tror att det även kommer att passa in på dem kommande två åren. Som Askungen säger om en bal på slottet, tror jag även att min resa med TFS kommer vara ”alldeles, alldeles underbar!”
Efter SI känner jag mig redo inför skolstarten som lärare.
”Gemenskapen vi byggde blev oslagbar”: Rami om Sommarinstitutet
Mitt namn är Rami och jag hade redan jobbat som lärare i två år innan jag började på TFS. I anställningsintervjun 2021 på Munkhätteskolan i Malmö, min nuvarande arbetsplats, ställde rektorn Martina Matanovic, frågan: ”Varför söker du jobbet som lärare, när du är legitimerad biomedicinsk analytiker?”. Mitt svar var att jag hade bytt arbete fyra gånger inom regionen under en tvåårsperiod och kände att jag ville prova något annorlunda. Martina guidade mig in i lärarrollen genom att erbjuda omfattande stöd i form av undervisningsverktyg, lektionsstrukturer och information. Efter två intensiva och lärorika år kände jag att något fortfarande saknades.
Martina frågade mig om jag hade hört talas om Teach for Sweden (TFS), och jag svarade att jag planerade att ansöka för tredje gången i år. Efter att ha kompletterat mina universitetsstudier och uppfyllt behörighetskraven blev jag antagen i april 2023. Nästa steg var Sommarinstitutet i Stensund utanför Trosa.
Vid ankomsten till Stensund kände jag mig först ganska ensam. Jag minns att jag satt på en parkbänk utanför slottet och betraktade den fantastiska utsikten över havet. Tanken slog mig: ”Jag är sex timmars bilresa från min familj, och jag ska vara här i tio dagar. Hur kommer jag klara det?”. Blandade känslor väcktes, med en klump i magen som sakta började lösa upp sig. TFS-medarbetarna hälsade mig varmt välkommen, och insikten började sippra in att situationen kanske inte var så överväldigande som jag först hade trott.
De inledande dagarna ägnades mycket tid åt att skapa sammanhållning mellan deltagarna, något TFS-ledarna skötte på ett föredömligt och professionellt sätt. Den gemenskapen vi byggde blev senare oslagbar. Det var intensiva dagar fyllda med information, reflektion och aktiviteter. Exempel på föreläsningar och workshops inkluderade ämnen som att bygga relationer med elever, klassrumshantering, lektionsplanering och kommunikation i klassrummet. Fokuset låg på att utveckla våra ledarskapsegenskaper, med målet att kunna vägleda eleverna mot framgång och ge dem möjlighet att forma sin egen framtid.
Sommarinstitutet gav mig en möjlighet att utforska min ledarskapsroll.
Sommarinstitutet gav mig en möjlighet att utforska min ledarskapsroll och hjälpte mig att identifiera mina styrkor och svagheter. Även efter två år som lärare på Munkhätteskolan kvarstod flera obesvarade frågor, både inom och utanför klassrummet. Genom Sommarinstitutet kunde jag sammanföra dessa pusselbitar.
Det är tack vare institutet som jag nu har verktygen att vara en ödmjuk, lösningsfokuserad, målmedveten, kompetent och strukturerad ledare. Nu ser jag fram emot de kommande, spännande åren med Teach for Sweden. Var sjunde elev i årskurs nio når inte målen för att påbörja gymnasiet. Detta motsvarar ca 18 000 barn i Sverige. Vi behöver göra en skillnad, vi behöver hjälpa dessa barn att inte riskera att hamna i ett livslångt utanförskap.
Efter att ha ansökt tre gånger och nu äntligen har fått en plats i programmet tänker jag inte ge upp – varken nu eller senare. Denna resa har bara börjat, och jag är fast besluten att bidra till en positiv förändring.
Jag tänker inte ge upp – varken nu eller senare.