Så vill Teach for Sweden använda AI för att öka jämlikheten i skolan
Teach for Sweden menar att vi alla har ett ansvar att nyfiket utforska hur AI kan användas – och kontinuerligt justeras – för att främja demokrati, lärande och människans utveckling och handlingskraft.
Teach for Sweden arbetar för att alla barn, oavsett bakgrund, ska ha tillgång till en likvärdig och högkvalitativ utbildning. När generativ AI gör sitt intåg i klassrummet ser vi stora möjligheter men också risker. Vi vill att AI används för att stärka skolans kompensatoriska uppdrag: att ge mer stöd där behoven är som störst så att alla barn kan utveckla sin fulla potential oavsett föräldrarnas utbildningsbakgrund eller socio-ekonomiska förutsättningar.
AI kan bli ett kraftfullt verktyg för att:
- alla elever kan nå kunskapsmålen genom lärande och utveckling av sina unika egenskaper och talanger
- Frigöra tid för lärare att fokusera på relationsskapande och undervisning.
- Stärka undervisningen, särskilt för nya lärare och i resurssvaga skolor.
- Utveckla elevers kunskap, kritiska tänkande och demokratiska kompetens.
- För att detta ska bli verklighet krävs en ansvarsfull och jämlik användning.
Vi vill se en användning av AI som är:
- Människocentrerad och transparent.
- Etisk, jämlik och inkluderande i design och användning.
- Tillgänglig för alla – oavsett elevens bakgrund.
Teach for Sweden vill utbilda lärare, påverka policy och samarbeta brett – för att AI ska bli ett verktyg som stärker, inte försvagar, skolans demokratiska och jämlikhetsskapande roll.