”Jag vill vara både och – lärare och civilingenjör”
Banaz trodde att hon måste välja. Hennes lärare på högstadiet visade henne att det faktiskt går att vara båda – civilingenjör och lärare.
TFS-alumnen Susanna Lundh var Banaz Ahmeds lärare när hon gick högstadiet på Husbygårdsskolan i Stockholm. Idag studerar hon själv sin fjärde termin inom programmet ”Civilingenjör och lärare” på Kungliga Tekniska Högskolan (KTH). Ett femårigt program som leder till dubbla masterexamen – en civilingenjörsexamen och en lärarexamen.
”Jag har alltid varit intresserad av teknik men har också alltid kollat på mina lärare och tyckt att deras jobb är väldigt intressant. När jag gick gymnasiet trodde jag att jag måste välja – antingen teknik-inriktning eller lärarutbildning”, berättar Banaz. ”Det var inspirerande att se en person som Susanna – hon var civilingenjör i botten och hade vidareutbildat sig till lärare. Så jag såg ändå att det var möjligt att vara båda.” När hon hittade programmet på KTH kändes det som en självklar match.
Det var inspirerande att se en person som Susanna – hon var civilingenjör i botten och hade vidareutbildat sig till lärare. Så jag såg ändå att det var möjligt att vara båda.
Att ha varit med och inspirerat Banaz till att välja läraryrket känns fantastiskt, säger Susanna: ”Det är så roligt att se att Banaz ska bli lärare! För mig känns det som att cirkeln är sluten. I framtiden blir vi kanske kollegor och den möjligheten känns otroligt mäktig.”
Banaz minns framför allt matematik- och tekniklektionerna med Susanna under hennes högstadietid på Husbygårdsskolan: ”Jag älskade hur hon visualiserade matte för oss. När hon skulle förklara volym använde hon kuber. Eller när vi lärde oss om sannolikhet då visade hon en tärning. Att man kunde se matten och inte bara läsa om det i boken, det tyckte jag var jättekul.”
Susanna menar att åren som lärare på Husbygårdsskolan har varit några av de bästa i hennes liv: ”Jag utvecklades enormt, både som lärare och människa. Jag saknar fortfarande området, eleverna och mina tidigare kollegor. Varje vecka var ett äventyr med både utmaningar och kickar, och då tycker jag läraryrket är som bäst.”
Jag utvecklades enormt, både som lärare och människa.
Från elev till lärare
”Banaz var en elev som förstod värdet av ihärdighet och rätt mindset för att lyckas i skolan”, minns Susanna. ”Kan hon föra den inställningen vidare till sina framtida elever kommer även de att gå långt.”
Banaz har en tydlig bild av vad som krävs för att bli en skicklig ledare i klassrummet: ”En lärare ska vara en person som verkligen vill lära ut men också någon som stöttar eleverna – till exempel om en elev mår dåligt. Det är inte ofta att en elev kommer fram och säger ’hej, jag mår inte bra, jag orkar inte idag’ utan det är viktigt att man ser det själv. Susanna var en sådan lärare. Hon såg verkligen om man mådde bra eller dåligt, eller om man behövde extra hjälp”, säger Banaz.
En annan sak som Banaz minns är temadagarna som Susanna organiserade – något som hon själv gärna vill jobba med efter studierna: ”Jag vill stötta elever i min roll som lärare och samtidigt jobba inom tekniken. Susanna organiserade temadagar och tog oss till olika företag. Ett exempel på det var en temadag för tjejer med syftet att inspirera dem att utforska teknikens värld. Det tycker jag är jättekul! Det är fantastiskt att skolan kan visa eleverna vad det finns för karriärmöjligheter.”
Genom praktik, sommar- och extrajobb har Banaz redan samlat på sig mycket erfarenhet som ledare i klassrummet. Hon tycker att det bästa med att undervisa är att underlätta inlärningsprocessen för eleverna, samt följa deras utveckling. ”När jag hade praktiken var det vissa elever som frågade om hjälp med matte. Att kunna hjälpa dem, se i deras ögon att de nu förstår och att det har blivit lättare – det är det bästa!”
Vill du också inspirera barn och ungdomar på högstadiet och lära ut ditt ämne? Sök vårt ledarskapsprogram och bli lärare! Här kan du göra en intresseanmälan.