Lämnade solcellsbranschen för att förbättra världen på riktigt. 

David Näsvall trodde att han hade valt utbildning och bransch för att kunna bidra till en bättre värld. Efterhand insåg han att så inte var fallet utan att han bara skrapade på ytan. Han ville göra samhället bättre på djupet och då var det barnen som behövde påverkas.  

David är nyfiken och blir lätt engagerad. Men det är en sak som driver honom extra mycket; att göra världen bättre. Han trodde tidigt att han hittat vägen för just det. Han skulle studera till ingenjör och sedan arbeta med att utveckla framtidens energisystem. Efter studierna började han på ett företag som utvecklar solceller. Men allt eftersom insåg att han inte gjorde världen bättre utan bara mindre sämre.

2014 gick David igenom en livskris. Han la ner sin själ på något han inte trodde på och behövde få till en förändring. En natt låg han vaken och kom till en viktig insikt som skulle ändra allt. Om han skulle ändra systemet i grunden behöver han påverka barn och ungdomar.

Nuvarande och tidigare generationer har misslyckats att ta hand om denna planet och vårt hopp finns hos den uppväxande generation. Då tänkte jag att om vi ska förändra den här världen på riktigt måste den nya generationen som växer upp ha andra värderingar än oss. De behöver kunna göra klokare val än vad våra föräldrar och farföräldrar har gjort. Att jobba inom skolan och verka för att få välutbildade kritiskt tänkande ungdomar är kanske det som kan göra världen bättre på lång sikt.

David hade bestämt sig, han skulle bli lärare. Han tänkte först läsa en KPU på universitet men fick sendan tips om Teach for Swedens ledarskapsprogram. Att man kunde jobba parallellt som man studerar för sin lärarlegitimation tyckte David var suveränt. Redan under rekryteringen kände han att han hittat rätt.

”Om jag jämför med andra anställningsprocesser var denna väldigt relevant. Jag blev övertygad om att de som blev uttagna kommer vara lämpade, kompetenta och drivna personer som vill göra skillnad. Jag tänkte wow, i den miljön kommer jag att trivas. ”

David lämnade sitt liv i Uppsala, flyttade till Göteborg och blev lärare. När han blickar tillbaka på ledarskapsprogrammet anser han att det inte bara var en lärarutbildning. Han menar att det är något större. Han upplevde att de som gick programmet verkligen ville förändra samhället. David fick snabbt utökat ansvar på sin skola för att driva skolutveckling och verka för en förändring i samhället.

”Ett år efter programmet fick jag en förstalärartjänst med ansvar att lyfta matematikresultaten. På det sättet hoppas jag att möjliggöra för fler elever att kunna välja sin egen framtid. Efter svenska som andraspråk är det resultaten i matematik som håller ute de flesta från att kunna välja ett nationellt gymnasieprogram. Därför tycker jag det är en viktig satsning att få fler elever att lyckas med sina matematikstudier.”

David känner att han genom skolan har hittat sin plats här i livet. Där han kan vara med och göra skillnad i samhället på djupet. För att kunna påverka ännu fler, både lärare och barn, lämnade David lärarrollen i grundskolan under början av 2020 för att bli ledarutvecklare på Teach for Sweden. Han har fortfarande målet att kunna förbättra elevers matematikresultat men vill som ledarutvecklare också visa på lärarens viktiga roll som förebild.

Eleverna är i en ålder där de söker förebilder. Du som lärare är en förebilden för eleverna i allt du säger och gör. När jag slutade hörde flera elever av sig till mig privat. De skrev att jag var den bästa lärare de någonsin haft och de önskade, precis som jag, att de kan göra världen till en bättre plats. Att få den bekräftelsen är det stora i läraryrket och det är då jag vet att jag gör skillnad. Genom mitt arbete som ledarutvecklare arbetar jag för att de som går vårt ledarskapsprogram också ska få bekräftelsen att de gör skillnad.

 

Fakta om David 

Gör: Arbetar som ledarutvecklare på Teach for Sweden där han hjälper de som är i programmet att bli bättre lärare och ledare genom handledning och utbildning.

Bor: I Göteborg.

Bild av utmaningar i svenska skolan:  Den största akuta utmaningen är skolsegregationen. På vissa skolor är det 60 procent av eleverna som inte är behöriga att söka ett nationellt gymnasieprogram. På andra skolor är nästan alla behöriga. Huvudorsaken är de språkliga och socioekonomiska förutsättningar. Den andra stora utmaningen är lärarbristen. Det beräknas saknas 45 000 lärare inom 10 år och i genomsnitt är var tredje lärare obehörig på skolorna idag. De som har goda studiemeriter söker i hög grand inte till lärarutbildningen. Det är en katastrofsituation.

Tips till sökande: Våga att gå in med hela ditt hjärta och hela din själ i programmet. Det är ungdomar du jobbar med och då kan man inte göra något på låtsas. Det kanske tar några år innan du känner att du är riktigt duktig lärare. Men innan dess kommer du ändå göra så mycket skillnad för dessa ungdomar genom att du är du, och du är där för dem varje dag.