PISA 2022: Elever behöver fler bra lärare
Resultatet från den nya PISA-studien visar att 15-åringar i Sverige har försämrat sina resultat i matematik, naturvetenskap och läsförståelse. Enligt Skolverket är behovet av skickliga lärare det allra viktigaste för eleverna – en samhällsutmaning som stiftelsen Teach for Sweden jobbar med och vill förbättra.
Den internationella kunskapsmätningen PISA visar att nivån för elever i Sverige har försämrats. För att vända på utvecklingen behöver eleverna fler bra lärare som ger dem förutsättningar att lyckas i skolan. Där vill Teach for Sweden göra skillnad, och arbetar därför med att rekrytera och utbilda fler ledande lärare i klassrummet och skolsystemen.
– Alla barn ska ha rätt till lika förutsättningar i skolan, och därför arbetar vi stenhårt för att utbilda skickliga personer till läraryrket. Med vårt ledarskapsprogram ger vi dem förutsättningar till att lyckas som ledare i klassrummet, ett måste för att behålla fler lärare i skolsystemet, säger Ida Karlberg-Gidlund, verksamhetschef på Teach for Sweden.
De försämrade resultaten i PISA 2022 gäller framför allt elever med sämre socioekonomiska förutsättningar. Det är också dessa elever som går i skolor med hög lärarbrist.
– Ingen elev ska begränsas av socioekonomiska förutsättningar, eller vilken skola de går på. Skolan ska vara likvärdig för alla barn, och därför utbildar vi duktiga ledare som direkt gör insatser på skolorna med störst behov, fortsätter Karlberg-Gidlund.
För att göra skillnad där det behövs som mest, fokuserar Teach for Sweden på att utbilda lärare inom STEM-ämnen såsom matematik, naturvetenskap och teknik. Där råder det störst lärarbrist och är behov av mer resurser.
– STEM-kunskaper är viktigt med tanke på dagens samhällsutmaningar som klimatkris och kompetenser till framtiden. För att möta framtiden behöver eleverna fler skickliga lärare som kan tända gnistan i undervisningen och visa vilka framtidsmöjligheter som finns, avslutar Karlberg-Gidlund.
Fakta om PISA
PISA är en internationell kunskapsmätning som har till syfte att undersöka hur olika länder utbildar 15-åringar för att möta framtiden. Mätningen sker genom enkäter och kunskapsprov i ämnena matematik, läsförståelse och naturvetenskap. Utifrån en urvalsstudie har slumpmässigt 6000 elever från Sverige deltagit i PISA 2022.