Att bli lärare är ett av det bästa besluten jag tagit

Christer Wingren har gjort det mesta inom universitetsvärlden. Han har disputerat och blivit professor samt startat företag baserat på sin forskning. Men efter 18 år valde han att lämna akademins värld.

Jag undervisade redan på universitet, men jag bestämde mig för att göra mer av det som jag tycker är roligast, att vara i klassrummet.

Att vara professor på universitet innebär att du både forskar och undervisar. Men som professor är det inte undervisningen som är meriterande utan forskningen. Kulturen är helt enkelt att man inte är bättre än sitt senaste anslag.

”Det blev en jakt på nya anslag och då tyckte jag att det inte var kul längre. Jag gick en ledarskapskurs som förändrade hur jag såg mig på själv. Då kom jag på att det är i klassrummet jag allra helst vill vara. Jag tänkte att jag nog kan påverka barn mer än vuxna och därför ville jag undervisa på grundskolan.”

Idag är han lärare på högstadiet och det strålar om honom när han pratar om sitt nya yrke och det är inte mycket som är likt lärarrollen från universitet.

På högstadiet behöver jag blanda relationell kompetens med att sprida kunskap och skapa intresse för ämnet. Det är det relationella som jag gillar allra mest. Det handlar om att bygga förtroende med elever. Det är i dessa klassrum jag har mitt hjärta. Det är fantastiskt roligt!

Men att byta en framgångsrik karriär där du är expert mot att bli nybörjare inom en annan bransch skapar åsikter. Christer har fått många kommentarer men verkar säker på att han har gjort rätt val.

”Vissa sa att jag kastade bort min karriär som professor. Andra kom fram och viskade att de själva velat byta bana. Det är många som har en längtan efter att testa något nytt men det är få som vågar. Jag tänker att när man är så mycket på jobbet så ska det också vara kul på jobbet. Om det är inte är kul på jobbet gör man något annat istället. Därför kände jag att jag var tvungen att ta det här steget.”

Det finns flera osäkerheter med att byta bana. Förutom att vara ny på jobbet och behöva lära sig allt från början så är det också en ekonomisk aspekt. I  ledarskapsprogrammet undervisar man 80% och studerar 20% men får betalt för 100%. Detta var självklart en parameter som möjliggjorde för Christer att ta steget.

Jag var mitt i livet. Ska man läsa en vanlig KPU för att få sin lärarlegitimation behöver man studiemedel. Det funkade inte för mig då. Att kunna jobba, studera och få lön var en förutsättning för att jag skulle kunna byta bana där jag var i livet.

Idag är Christer klar med ledarskapsprogrammet och har fått sin lärarlegitimation. Han pratar med värme om programmet och tycker att det är häftigt med gemenskapen och kraften som uppstår när alla kämpar för att skapa en likvärdig skola.

”Det är imponerade att se vilka människor Teach for Swedens rekryteringsprocess får fram. När man blir insläppt i samma rum som de andra som går eller har gått programmet är alla lätta att prata med och sociala. Den gemenskapen vi fick i vår Cohort är jättehäftig. Det är en känsla att vi gör den här förändringen ihop och att vi kämpar tillsammans.”

Sedan 2018 jobbar Christer som matematik och NO-lärare på Gottorportsskolan i Malmö. Trots att det tog två år innan han blev legitimerad lärare upplevde han att han gjorde avtryck på elever redan från början.

”En av de första klasserna jag fick var utmanande. Klassen hade bytt NO-lärare fyra- fem gånger bara på högstadiet. De undrade vem jag var och när jag berättade att jag var olegitimerad lärare funderade eleverna på hur det skulle gå. Jag lyckades vända den klassen och det var jättemånga som gick från att tycka att NO bara var skit till att tycka att det var kul. De fick även fina betyg. Betyg i all ära, men det viktigaste för mig är att eleverna känner att de lär sig och tycker ämnet är kul. Det är då jag vet att jag har gjort ett bra jobb.”

Idag leder Christer en NO-klubb på skolan tillsammans med tre kollegor. NO-klubben är för alla elever, enda kravet är att du ska vilja laborera. När Christer pratar om NO-klubben blir han väldigt engagerad och säger efter en stund lite smått på skämt:

Får man ha så här kul på jobbet?

Här kan du lyssna på en intervju som P4 har gjort med Christer!

Fakta om Christer 

Gör: Arbetar som lärare i årkurs 7-9 i matematik och NO på Gottorportskolan i Malmö.

Bor: I Lund.

Cohort: 2017

Bild av utmaningar i svenska skolan: Den stora utmaningen är att göra en bra skola med små resurser. Idag är det för stora klasser. När det är ungefär 28 eleverna i klasserna blir det svårt för lärarna att räcka till. Eleverna har stor spridning i kunskap vilket ofta speglar deras förutsättningar från hemmet. Vissa elever kan inte få lugn och ro för att de bor trångt. En del kan inte ta hjälp av familjen då de inte kan språket. Jag skulle vilja ha mer tid att stötta och peppa dessa elever. Det hade gjort stor skillnad om man var 22–23 elever per klass eller att man jobbar med två-lärarsystem.

Tips till sökande: Först och främst ska du verkligen vilja vara där och vilja göra bytet till lärare. Det är en utmanade resa att bli lärare men som ger jättemycket tillbaka. Har du inte varit skolan i modern tid är det lite svårt att veta hur undervisning går till idag. Det kan bli ganska stor omställning. Men om man vill vara där fixar man det. För det andra ska man vara sig själv, aldrig spela en roll. Du ska vara den du är också som lärare. Elever kommer se direkt om du spelar en roll. Till sist, var inte för tuff mot dig själv. Det finns risk att man annars knäcker sig själv. Man måste tillåta sig att göra det lite enklare och bygga på efterhand.