Frida tycker att lärare är superpersoner

Frida Berggren valde att gå Teach for Swedens ledarskapsprogram direkt efter ingenjörsstudierna. Hennes mål var att ge barn samma positiva bild av skolan som hon själv har. Idag är hon tillbaka som ingenjör men har stor nytta av de erfarenheter hon fått av de två åren i programmet. ”Som lärare ska du kunna planera, vara strukturerad, vara bra med människor, kunna agera psykolog och konfliktlösare samt vara karismatiskt. Dessa egenskaper har jag nytta av vart jag än jobbar.”

Efter gymnasiet hade Frida ingen klar bild av vad hon ville jobba med. Hon hade ett stort intresse för kemi och ville fördjupa sig inom ämnet. Lärare fanns med som ett alternativ men valet föll inte på det.

Jag började plugga till ingenjör inom kemivetenskap på KTH (Kungliga tekniska högskolan). Kemi var det roligaste ämnet i skolan och sen funderade jag inte så mycket mer. Jag visste inte vad en ingenjör gör i praktiken men KTH hade ett bra rykte. Men jag vet att i bakhuvudet hade jag tanken på att bli lärare, om ingenjör inte var något för mig.

På en tågresa under sista delen av hennes ingenjörsutbildning såg hon en annons från Teach for Sweden. Det var under en tid som Frida sökte andra jobb men hon hade svårt att hitta något hon kände för. Teach for Swedens ledarskapsprogram stack ut och tilltalade henne.

”Jag är en sån person som alltid trivts i skolan och älskar att lära. Jag har alltid gillat skolmiljön och de lärarna jag haft. Jag ville bidra till att fler barn skulle få uppleva att skolan är kul och att det är roligt att lära. Alltså, jag ville tillbaka till skolan för att inspirera så att barnen skulle få samma upplevelse som mig av skolan.”

Att Frida skulle hoppa på ledarskapsprogrammet var nog inte det hennes nära och kära hade förväntat sig efter ingenjörsexamen. Men för Frida, som gillar att arbeta med förbättringsarbete, och ta sig an saker som inte funkar optimalt, var detta den perfekta utmaningen efter högskolan. Hon hade hört mycket negativt om skolan och ville helt enkelt se vad hon och de andra i programmet kunde göra åt det.

”För mig är det viktigt att ha personer med likande drivkrafter nära mig. Jag tyckte helt enkelt att det verkade så härligt att vara med likasinnade och jobba med detta stora mål; att förbättra skolan. Sen minns att jag tittade på ett bildspel från utbildningens första del, sommarinstitutet och det såg så kul ut!”

80 procent av de som genomför ledarskapsprogrammet fortsätter arbeta inom skolan. Frida är ett undantag. Efter två år inom skolan ville hon testa på att jobba som ingenjör. Men när vi pratar om minnen från klassrummet blir Frida rörd och rösten brister, trots att minnet är från 2015.

När man lyckas nå elever händer det någon magiskt. När jag blickar tillbaka tänker jag framförallt på en elev. En elev som hade mycket spring i benen och som jag hade mina duster med. När jag skulle sluta på skolan visade eleven uppskattning för mig som lärare. Han tackade för att jag hade lyssnat på honom, för mitt tålamod och att jag var läraren som fanns där för honom. Det tog två år innan jag fick den uppskattningen men sådana tillfällen är värda att vänta på!

Idag jobbar Frida med utbildning på det globala företaget Alfa Laval. Hon berättar att det är mycket som hon kan ta med sig från ledarskapsprogrammet. I sin nuvarande roll som utbildare för vuxna har Frida stor nytta av det hon lärde sig.

”De pedagogiska verktygen funkar lika bra på vuxna som på barn. När mina kollegor har problem med att kursdeltagarna är tysta så kommer jag lätt på tio grejer som de kan göra för att öka interaktionen. Men jag tar även med mig andra så kallade ”softskills”. Till exempel om någon tar över ett möte kan jag genom min erfarenhet som ledare i klassrummet veta hur jag ska agera.”

Fakta om Frida

Cohort: 2014

Bor: I Stockholm.

Gör: Skapar digital utbildning av produkter för marinindustrin på Alfa Laval.

Bild av utmaningar i svenska skolan: Att politiker inte tar de beslut som har effekt enligt forskning. Politiker fattar enkla beslut som låter bra och som ger röster. Ett exempel är att införa betyg från årskurs fyra. Det är lite forskning som tyder på att det skulle vara bättre för eleverna. Det verkar inte heller vara många lärare som tycker det är en bra idé utan beslutet kommer utifrån. Fråga lärarna istället vad som gör skolan bättre!

Tips till sökande: Sätt rimliga krav på din insats. Ta hand om dig själv, för om du inte mår bra själv kan du inte hjälpa andra. Försök att lära dig lära dig av din mentor och erfarna lärare. Bolla tankar med din mentor och var på med andra lärarnas lektioner så mycket det går. Försök sen hitta din egen lärarstil.