”I lärarjobbet blir man utmanad som ledare” – varför Sofie Evertsson lämnade politiken för läraryrket

Efter över tio år i politiken kände Sofie att det var dags för en ny utmaning. Hon letade efter ett arbete som var meningsfullt, intressant och utvecklande – allt det fann hon i läraryrket. Sofie började 2021 på ledarskapsprogrammet och berättade för oss om hennes första år som lärare samt hennes förväntningar inför framtiden.

”Det är något av det roligaste och något av det svåraste som jag har gjort”, säger Sofie om hennes tid som deltagare på ledarskapsprogrammet. För ett och ett halvt år sedan klev hon för första gången in i ett klassrum för att undervisa eleverna i spanska. Hon minns att det inte var lätt att hitta rätt i den nya rollen som lärare, men hon utvecklade snabbt en trygghet och blev säkrare i sin roll på skolan: ”Om jag jämför första terminen med andra terminen så var det en otrolig skillnad på mitt eget mående och på vad jag kände att jag kunde. Det var mycket mer flow. Man kan alla rutiner, de flesta elever känner man sedan tidigare och man är lite varm i kläderna.”

Du får chansen att påverka en ung människa så mycket som du faktiskt får. Det är ett stort privilegium att ha den möjligheten.

Starten på tredje terminen för några månader sedan har trots allt varit intensiv, men i möten med eleverna hittar hon motivation och glädje, menar Sofie: ”När eleverna kom tillbaka från sommarlovet kändes det väldigt roligt. Då kände jag: Just det! Det var det här som var det roliga med att vara lärare!” Just eleverna är det bästa med läraryrket, tycker Sofie: ”Du får chansen att påverka en ung människa så mycket som du faktiskt får. Det är ett stort privilegium att ha den möjligheten. När jag själv tänker tillbaka till de lärare som jag hade, finns det några få där som faktiskt har betytt någonting för mitt eget yrkesval och min framtid.”

Från politiken till klassrummet

Att Sofie skulle bli just lärare var inget som var självklart, fastän hon faktiskt började på lärarprogrammet för nästan 20 år sen: ”Jag märkte väldigt snabbt att det inte var för mig. Jag tyckte att utbildningen var helt undermålig så jag hoppade av och valde att studera nationalekonomi.” Efter studierna började Sofie att arbeta i politiken – först som utredare för Socialdemokraterna, sedan som politisk sekreterare för Mikael Damberg, och sedan efter valet 2014 som politisk sakkunnig för dåvarande statsminister Stefan Löfven. Ett tag vikarierade hon också som biträdande stabschef. Men efter tio år i politiken tyckte Sofie att det var dags för en förändring: ”Jag kände att jag hade gett det jag hade att ge. Jobbet gav mig inte samma känsla av meningsfullhet som det hade gjort tidigare.”

Jag kände att jag hade gett det jag hade att ge. Jobbet gav mig inte samma känsla av meningsfullhet som det hade gjort tidigare.

Hon började fundera på olika yrkesalternativ. Hon ville fortsätta jobba med någonting som är ett personligt intresse och samtidigt gör nytta. ”Jag kom fram till några olika alternativ men det enda som kändes riktigt meningsfullt var läraryrket. Då kände jag att jag kan få väldigt mycket tillbaka, samtidigt som jag kommer utvecklas enormt mycket”, minns Sofie.

Efter hennes erfarenheter med lärarprogrammet fanns vanliga universitetsstudier inte på kartan, men den arbetsintegrerade utbildningen i kombination med ledarskapsprogrammet väckte hennes intresse: ”När jag jobbade som chef ett tag började jag intressera mig mycket för ledarskap och TFS erbjuder en väldigt bra ledarskapsutbildning. Jag ville fortsätta och utvecklas som ledare och i lärarjobbet blir man verkligen utmanad i den rollen.” Eftersom hon även studerade spanska på universitetet kvalificerade hon sig för att gå vårt ledarskapsprogram.

Lyckan att vara lärare

Sofie är glad att hon tog steget och vågade ta sig an utmaningen. Även om programmet är tufft känner hon nu att hon får tillbaka det hon ger: ”Jag hade såklart förväntat mig att det är roligt att vara lärare, annars hade jag inte gått in i den rollen. Men den där lyckan som man känner när det går bra för en elev – jag hade nog inte riktigt förstått hur stor den är! Jag hade inte förväntat mig att jag skulle kunna leva så länge på den lyckokänslan som jag gör.”

Fakta om Sofie

Cohort: 2021

Bor: I Stockholm

Gör: SO- och spanskalärare

Tips till sökande: Om man har bestämt sig för att bli lärare då är TFS det bästa sättet. Jag tror att jag hade haft det mycket tuffare och hade mått mycket sämre om jag inte hade fått TFS utbildning. Man får så otroligt många praktiska verktyg som man har med sig i klassrummet redan från dag ett. Efter sommarinstitutet kände jag att jag hade fler redskap än andra kollegor i mitt arbetslag som hade jobbat som lärare i tio år. Om du vill bli lärare, välj TFS för att då får du en ledarskapsutbildning och inte bara en lärarutbildning.

Bild av utmaningar i svenska skolan: Min bild är att den största utmaningen är segregation och ojämlikheten som resultat. Det är väldigt svårt att undervisa en grupp där det finns många olika utmaningar och olika diagnoser i samma klassrum. Utmaningen blir otroligt stor för lärarna. Det är bostadssegregation som ligger i grunden för problemet – man borde försöka blanda eleverna mer.

 

Bli en del av lösningen!

Att skapa en likvärdig skola är inte en uppgift vi kan lösa själva. Det finns flera vägar att hjälpa oss att nå fler barn. Var med och bidra!