Rollen som pedagogisk ledare

Vi har ställt några frågor till Lisen Christersson, som arbetar som pedagogisk ledare hos oss, om vad hennes arbetsroll innebär. Hon är i grunden lärare med en ämneslärarexamen i samhällskunskap, religion, geografi och media/kommunikation. Sedan 2017 har hon arbetat på Teach for Sweden, först som ledarutvecklare och nu som pedagogisk ledare.

Vad innebär rollen som pedagogisk ledare? 

– Vi har mål för vårt ledarskapsprogram som beskriver vilka förmågor och kunskaper vi vill att våra deltagare ska utveckla för att bli de skickliga lärare och ledare som våra barn behöver. Min roll är att konstruera en utbildningsplan med aktiviteter och insatser som möjliggör den utvecklingen och se till att det blir en röd tråd genom utbildningen. Det innebär att jag tillexempel ansvarar för utformning av våra lektionsobservationer och utbildningsdagar.

Vad är det roligaste med din roll?

– Att jag får tänka kreativt och utanför boxen samtidigt som jag får bygga tydliga strukturer. Jag är också omgiven av extremt kompetenta medarbetare och TFS:are. Genom vårt hårda arbete når vi resultat som jag vet har stor betydelse för de elever som vi når ut till via våra fantastiska deltagare och alumner. Det tillsammans med att jag hela tiden lär mig nya saker blir en stark drivkraft.

Vad är det mest utmanande med rollen?

– Att det är så mycket jag vill göra på samma gång. Jag får ständigt nya idéer som jag vill testa och behöver ofta bromsa mig själv. Jag är också otålig och vill se snabba resultat. Vi vet att våra deltagare och alumner gör skillnad varje dag i sina klassrum men systemet som de verkar i är trögt och där är utvecklingen inte lika snabb. Det är barnen som får betala priset för den långsamma utvecklingen och jag kan känna en frustration och en sorg i detta.

Vill du veta mer om hur ledarskapsprogrammet är uppbyggt kan du läsa mer här!