Linnéa Johansson framför Manhemsskolan i Kalix

”Mötet med människor inspirerar mig” – Linnéa Johansson i Kalix om varför hon valde att gå från ingenjör till lärare

Som ingenjör kände Linnéa Johansson att hon saknade möten med andra människor. I läraryrket hittade hon inte bara ett socialt arbete men också ett annat sätt att använda hennes ämneskunskaper. Idag går Linnéa andra året på ledarskapsprogrammet och pratade med oss om hennes förväntningar inför de nästa två terminerna.

För några veckor sedan började höstterminen i Kalix kommun och därmed även andra året på ledarskapsprogrammet för Linnéa Johansson. Starten var inte lika pirrigt jämfört med förra året, säger hon: ”Jag har en helt annan trygghet när jag står i klassrummet och känner mig också mer trygg i de verktygen som jag har fått lära mig under första året.”

Just den tryggheten gör att hon kan fokusera ännu mer på att utveckla sitt ledarskap: ”I min roll som ledare har jag en helt annan grund att bygga vidare på. Jag är mer medveten om vad jag behöver träna på utifrån de reflektioner som jag gjort under första året.” En sak som Linnéa vill jobba på är till exempel att kunna zooma ut till ett helhetsperspektiv i utmanande situationer och ta det beslut som är bäst för hela undervisningsgruppen. Dessutom ska hon i år undervisa elever i årskurs sju och inte elever årskurs nio: ”Det kommer ju också kräva ett annat förhållningssätt och bidra med nya lärdomar.”

Första året på ledarskapsprogrammet beskriver Linnéa som krävande: ”Kombinationen med jobb och studier samtidigt är utmanande men även otroligt utvecklande, eftersom man tillämpar teorin direkt i praktiken. Jag upplever att jag blivit medveten om min egna utveckling på ett helt nytt sätt.” 

Vill du bli lärare? Läs mer om ledarskapsprogrammet här!

Kombinationen med jobb och studier samtidigt är utmanande men även otroligt utvecklande, eftersom man tillämpar teorin direkt i praktiken.

Från ingenjör till lärare

Innan Linnéa tog steget in i skolvärlden jobbade hon som konsult på ett litet företag i Norrbotten, men det kändes inte helt rätt: ”När jag jobbade som konsult upptäckte jag att det var just möten med människor som inspirerade mig mest och inte de tekniska utmaningar som det yrket främst fokuserade på.” Linnéa började fundera på vilka yrken som skulle göra det möjligt för henne att arbeta mer med andra människor. Rollen som lärare verkade kunna passa henne: ”Jag har alltid tyckt om att få berätta om ämnen som engagerar mig, framför allt kunna inspirera personer med annan bakgrund än jag själv.”

Jag har alltid tyckt om att få berätta om ämnen som engagerar mig, framför allt kunna inspirera personer med annan bakgrund än jag själv.

Linnéa kom ihåg ett utskick från Teach for Sweden som hon fick som nyutexaminerad student 2017. Innan hon hann söka stängdes dock ansökan till ledarskapsprogrammet. ”Jag orkade inte vänta ett år utan ville prova på yrket direkt eftersom jag var så himla taggad. Under våren 2020 bestämde jag mig för att lämna ingenjörsyrket för att i stället påbörja en tjänst som matte-NO lärare, vilket jag är jätteglad att jag gjorde”, minns hon.

Lärartjänsten gav henne möjligheten att testa på ett helt nytt yrke och att utforska om skolvärlden var rätt för henne. ”Jag blev övertygad att det var lärare jag ville jobba som. Det kändes tryggt att jag fick testa det först innan jag sökte TFS. Man kan ju föreställa sig en sak men det är en helt annan sak när man har provat på det”, menar Linnéa.

Efter att hon hade bestämt sig att det var lärare hon ville vara, var nästa steg för Linnéa att utbilda sig och bli behörig. När ansökan till ledarskapsprogrammet öppnades igen var beslutet självklart: ”Jag hade ju redan gått en lång civilingenjörsutbildning och ville direkt komma ut och göra skillnad – det är det som lockade mig med TFS. Jag såg även mycket fram emot att utvecklas i min ledarroll och den ledarskapsutbildning som man får ta del av inom programmet kändes helt rätt.”

Jag hade ju redan gått en lång civilingenjörsutbildning och ville direkt komma ut och göra skillnad – det är det som lockade mig med TFS.

Linnéa är för tillfället den programdeltagaren som jobbar längst norrut: på Manhemsskolan i Kalix kommun. Tack vare det möjligheten att genomföra studierna och ledarskapsutbildningen på distans kunde hon jobba kvar på samma skola som hon jobbade på innan programmet.

Vardagen som lärare

Arbetet som lärare är väldigt varierande, menar Linnéa: ”Som lärare har man en komplex roll. Man har så mycket mer än bara undervisningen som man behöver sätta sig in i och hantera. Om man är ambitiös, som jag är, kan det vara svårt att begränsa sig och att göra rätt prioriteringar.” 

Det bästa med läraryrket är att träffa elever och att få följa dem i deras utveckling, tycker Linnéa: ”Jag gillar att man som lärare får direkt feedback på allt man gör – varje dag, varje lektion. Man märker så tydligt om undervisningen har gått fram och då kan man fundera på vad man vill förändra till nästa gång”, berättar hon. ”Läraryrket är ett otroligt dynamiskt yrke.”

Fakta om Linnéa

Cohort: 2021

Bor: I en mindre by mellan Kalix och Luleå

Gör: Matte-, NO- och tekniklärare på Manhemsskolan

Tips till potentiella sökande: Våga se din egna möjlighet att göra skillnad där du står idag. Man behöver vara beredd på att det är utmanande och att man kommer utmanas på olika sätt. Första tiden som lärare är otroligt intensiv – fastna inte i det utan se framåt och var medveten om de kliv som både du och eleverna tar för varje dag.

Bild av utmaningar i svenska skolan: Skolan i Sverige har många utmaningar. Till exempel behöver vi stärka utbildningens likvärdighet inom och mellan skolor. Dessutom behöver vi bli bättre på att förebygga psykosocial ohälsa hos barn och unga. En annan sak som jag ser i min vardag är att många elever har utmaningar när det gäller uthålligheten att läsa, förstå och producera längre texter. Det behöver vi lärare arbeta med att stärka upp i flera ämnen.


 

Bli en del av lösningen!

Att skapa en likvärdig skola är inte en uppgift vi kan lösa själva. Det finns flera vägar att hjälpa oss att nå fler barn. Var med och bidra!