Mats utanför Husbygårdsskolan

Mats ville inte bara jobba för att tjäna pengar

Mats Setréus på Husbygårdsskolan i Stockholm beskriver sig själv som ”en civilingenjör som har jobbat som säljare och nu som lärare.” För sex år sedan bestämde han sig för att lämna sitt jobb inom mode- och mediebranschen för att hoppa på TFS:s ledarskapsprogram och bli högstadielärare. ”Att bara jobba för att dra in pengar och att börja om med det varje månad – det kändes bara helt tomt och meningslöst. Jag tappade motivationen.”

Som så många andra längtade Mats efter ett jobb där han kände att han gjorde skillnad: ”Jag tänker att jobbet är en så stor del av ens liv! Man ägnar ju de mesta vakna timmarna åt det. Jag kände att det inte räcker att bara jobbar för att tjäna pengar. Det måste vara intressant, utvecklande, viktigt och meningsfullt.”

Som tur var träffade Mats 2013 av en slump någon som delade ut informationsmaterial utanför dåvarande Sveriges Kommuner och Landsting på Hornsgatan. De började prata och Mats fick tipset om Teach for Sweden, som då fortfarande bara var ett projekt i planering. Mats tog kontakt med TFS och var nära att hoppa på den första cohorten men eftersom han precis hade börjat ett nytt jobb kändes tajmningen inte helt rätt. Två år senare tog han äntligen steget och sökte till ledarskapsprogrammet.

Han minns att de första ett och ett halv åren som lärare var väldigt tuffa. Han hade små barn hemma, pluggade samtidigt och lärde sig ett helt nytt yrke. Ändå valde Mats att kämpa på och ta sin lärarlegitimation. Det som fick honom att försätta och det han tycker är det bästa med att vara lärare är kontakten med eleverna: ”Det bästa med mitt jobb är att hänga, umgås och lära känna de här ungdomarna. De har en otroligt härlig energi. Det är den stora behållningen och det är någonting som faktiskt är helt ovärderligt! Relationerna med eleverna är det som gör det värt slitet. Ibland träffar jag gamla elever och det är jättehäftigt. Särskilt om de har lyckats.”

Idag pratade jag med en kille på lunchen. Han säger att sin pappa är en ’delivery guy’ och att han har fyra syskon. De bor antagligen i en etta eller tvåa här i Husbygård. Han vill plugga vidare på gymnasiet och sen ska han läsa till ingenjör. Kanske är hans pappa också ingenjör men jobbar som ’delivery guy’. Om jag kan hjälpa till på hans resa känner jag att det är jättevärdefullt. Också för att alternativet är den riktigt allvarliga baksidan i de här områdena. Det är det som motiverar mig.

Idag stormtrivs Mats i sin roll som lärare men även om han skulle vilja byta karriär igen ser han hans erfarenheter med TFS som en stor fördel på arbetsmarknaden: ”Jag tror inte att mina chanser att återvända till näringslivet och att göra ett bra jobb har försämrats av att jag har den här erfarenheten. Det är betydligt svårare att ’sälja’ fysikkunskaper till en årskurs-sju-elev än att sälja annonser till en marknadschef.”

”Klarar man det här jobbet då kan man göra vilket annat jobb som helst också bra, tror jag. Det är ett ganska svårt jobb – mycket svårare än jag trodde innan jag började. Det var kanske bra att jag inte visste!” säger han och skrattar.

I höstas vann Mats tillsammans med sitt arbetslag utmärkelsen Årets lärarlag i grundskolan.

 Jag tror det som gjorde att vi vann priset är att vi har ett otroligt starkt elevperspektiv. Många grundskollärare är väldigt noga med att man ska vara självständig och göra allt själv – och det har jag också varit på andra arbetsplatser. Men då blir man också lite ensam. I mitt arbetslag hjälper varandra mer än vad man burkar göra och avlastar varandra.

Vill du också byta karriär och arbeta med något meningsfullt? Läs här mer om vad som krävs för att kunna söka ledarskapsprogrammet.

Fakta om Mats

Cohort: 2015

Bor: I Stockholm.

Gör: Matte och NO-lärare på Husbygårdsskolan i Husby

Bild av utmaningar i svenska skolan: Jag tror att en stor utmaning i den svenska skolan är att använda resurserna på ett bra sätt – det är jätteviktigt att alltid ha elevperspektivet! Det skulle också vara bra om fler elever läste mer och höll på mindre på med att kolla på fem eller tio sekunder långa klipp. Jag märker en ganska tydlig skillnad mellan de som läser och de som inte gör det: De som läser har stora fördelar i alla ämnen. De är bättre på problemlösning och kan läsa, tolka och förstå en text. Jag tror också på mer rörelse i skolan. Vissa elever spelar alltid fotboll på rasten men de allra flesta rör sig mycket mindre. Man behöver hitta ett bra sätt för att integrera rörelse i skolarbetet.

Tips till sökande: Satsa på att bygga relationer med eleverna! Ett nybörjarmisstak är att man vill stressa fram kunskapsutvecklingen. Jag tror att man har mycket mer att vinna när man satsar på att bygga relationer och har lite tålamod. Man ska också ha med sig att så tufft som det är i sjuan är det oftast inte i åttan och absolut inte i nian. I nian är det någon slags skördetid för en lärare! Då kan man satsa på kunskapsutveckling men i sjuan är det viktigt att bygga relationer. Och det får ta sin tid och det kan vara väldigt jobbigt men det blir lättare.